Het is herfst. Alicia en Emma wandelen samen door het bos. Ze praten over de blaadjes van de bomen, waarop Alicia zegt: “De blaadjes veranderen toch van kleur, omdat de bomen dat zo mooi vinden?” Dit is de wereld van Alicia, die geboren is met FAS. Emma is het maatje van Alicia en ze vertelt over haar ervaringen.
Hoe ervaar je de momenten met Alicia?
“In het begin keek ze nog heel erg de kat uit de boom en merkte ik dat Alicia heel erg bezig is met doen wat sociaal wenselijk is. Voor het maatjesproject laten we samen een wens van Alicia uitkomen. Het bedenken van een wens was best lastig, omdat ze over alles zei: ‘ja leuk, dat wil ik doen!’ Uiteindelijk zijn we er samen achter gekomen dat ze het leuk vond om te bakken en zijn we hiermee aan de slag gegaan. Ik vond het een enorm leuke ervaring toen we de taart ging ontwerpen. Ik tekende het vormpje van de taart en daarna fantaseerde Alicia er helemaal op los. Ze wilde haar familie op de taart hebben. De dames werden de elfjes, pappa was Dracula en haar broertje was het monster van Frankenstein. Maar wel een lief monstertje dan! Dit was een heel mooi moment voor mij, omdat Alicia afgelopen anderhalf jaar de hele tijd is bezig geweest met het doen van wat ik goed en leuk zou vinden.”
‘Hoe langer ik met het maatjesproject bezig ben, hoe meer ik leer over kinderen met FAS’
Wat leer jij van het contact met Alicia over FAS?
“Heel veel! Voordat ik betrokken raakte bij het maatjesproject, wist ik wel dat het kind schade kan krijgen als de moeder drinkt, maar niet dat kinderen daar zo’n last van hebben. Ik heb gezien dat elk kind op een andere manier met FAS omgaat en dat het ook ligt aan welk stukje van het brein door alcohol is beschadigd. Het broertje van Alicia heeft ook FAS en is juist ontzettend angstig en voorzichtig in nieuwe contacten, terwijl Alicia heel actief bezig is om aandacht en bevestiging van anderen te krijgen. Een heel groot contrast. Hoe langer ik met het maatjesproject bezig ben, hoe meer ik leer over kinderen met FAS.’’
Wat is volgens jou een belangrijke eigenschap voor een maatje?
“Kinderen met FAS zien dingen anders, ze leven in hun eigen denkwereld. Ik denk dat het vooral heel belangrijk is dat je meegaat in die wereld en dat je nog lekker mee kan spelen.”
In het maatjesproject zijn studenten van zorgopleidingen gekoppeld aan kinderen en tieners met FAS. Waarom hebben zij ervoor gekozen om maatje te zijn? Wat leren zij ervan en waar lopen ze tegenaan? In ‘maatje van de maand’ staat iedere maand het verhaal van een maatje centraal.
Meer verhalen over de ervaringen van maatjes? Lees hier het verhaal van maatje A-yi over Damien en Jasmijn.
Door: Aranka van Lindert