Dagboekproject van start

Wat krijg je als je dertig enthousiaste studentes, een trainingsacteur en een stel ervaringsdeskundigen en specialisten een dag lang bij elkaar zet? Inderdaad, een fantastische en vooral ontzettend leerzame introductiedag!

Het is zover: het dagboekproject is eindelijk begonnen. De komende drie maanden brengen dertig kinderen met FAS hun eigen wereld in beeld. Elk kind krijgt een eigen maatje. De maatjes helpen bij het fotograferen en nadenken tijdens deze zoektocht naar zichzelf. En komen natuurlijk ook om leuke en gezellige dingen te doen.

Het begeleiden van een kind met FAS is vaak complex en vraagt specifieke kennis. Om de maatjes voor te bereiden op deze leuke maar uitdagende klus, organiseerden we een complete dag om ze bij te spijkeren. Afgelopen weekend kwamen dertig studentes SPH, Pedagogiek en MDW uit het hele land naar Amsterdam. Een enkeling had eerder met FAS te maken gehad. Zelfs voor hen viel er nog heel veel te leren.

Het begeleiden van een kind met FAS is vaak complex en vraagt specifieke kennis.

Dat leren gebeurde vooral door in workshops aan de slag te gaan. Professionals en specialisten namen kleine groepjes deelnemers onder hun hoede om ze heel specifiek voor te bereiden op de begeleiding tijdens het project. Ondertussen zijn alle maatjes zich bewust van de valkuilen in het contact en do’s en don’ts in communicatie met de kinderen en weten ze hoe te handelen in conflictsituaties. Bovendien zijn ze goed voorbereid om het maximale uit de fotografie en verhalen van de kinderen te halen.

Onze dank gaat uit naar alle aanwezigen, maar in het bijzonder naar Debby Schalkwijk-Kroon. Door het persoonlijke en vooral indrukwekkende verhaal van deze dappere biologische moeder waren alle deelnemers meteen bij de les.

 

X