Mila speelt met haar maatje Inge het liefst op haar kamer. Doktertje, buschauffeurtje of schooltje. Vandaag heeft Mila zin in schooltje. “Wil jij een keer juf zijn?’’, vraagt Inge, ‘’dan mag je alles bepalen.” Mila kijkt Inge even bedenkelijk aan. Zo’n gek idee vindt ze het niet. Een paar seconden later gaat ze helemaal op in haar rol als juf. Met Inge als leerling. “Vandaag krijg je je rapport”, zegt Juf Mila triomfantelijk.
Hoe zou je jouw band met Mila omschrijven?
“Als ik bij haar ben, komt ze altijd heel enthousiast naar mij toe en zegt ze: ‘Hé Inge, ik heb je zo gemist. Wat leuk dat je er bent!’ Van het begin af aan hebben we een klik; we hebben altijd veel lol samen. Wat ik heel leuk aan Mila vind, is dat ze een grote fantasie heeft. Ze heeft altijd mooie verhalen en haar hoofd zit vol met leuke ideeën. Mila is een ontzettend lief meisje. Ik vind het belangrijk dat ze een paar leuke en relaxte uurtjes heeft met mij. Dat ze niet te veel na hoeft te denken, maar gewoon even kind kan zijn. Ik vind het bijzonder dat ik deel uit mag maken van Mila’s wereld.”
“Ze verdienen het om een mooie rol in te maatschappij te kunnen spelen.”
Hoe merk je dat Mila FAS heeft?
“Ik merk aan haar dat ze het heel lastig vindt om zich lang op één ding te concentreren. Als we een filmpje kijken is haar aandacht binnen een paar minuten verdwenen. Tijdens het spelen kan ze soms doorslaan in het doen wat niet mag, zoals gooien met haar knuffels. Ook merk ik aan haar dat ze snel om kan slaan in haar emoties. Het gaat dan vaak om kleine dingen, die kinderen zonder FAS niet zo snel van streek hadden gemaakt. Iets kleins kan voor Mila heel groot zijn.”
Hoe ga je om met Mila’s vragen over FAS?
“Mila heeft het er niet vaak over dat ze FAS heeft, maar laatst begon ze er toch ineens over: ‘Ik vind het toch wel heel moeilijk om FAS te hebben. Ik ben anders dan andere kinderen. Gaat het ook over?’ Op zo’n moment merk ik dat het Mila toch wel bezighoudt en besef ik ook dat het veel invloed heeft op haar leven en de toekomst. Ik probeer begripvol en positief op Mila’s vragen te reageren. Zeker voor kinderen met FAS is het belangrijk om ze positief te benaderen door te kijken naar wat ze wél kunnen. Ze verdienen het om een mooie rol in te maatschappij te kunnen spelen.”
Meer verhalen over de ervaringen van maatjes? Lees hier het verhaal van maatje Emma over Alicia.
Door: Aranka van Lindert